Про кібернетику і прикладну математику розповідає Володимир Лаговський – завідувач кафедри кібернетики та прикладної математика, кандидат економічних наук, доцент ДПУ.

Кібернетика для більшості непосвячених – наука незбагненна. Та і слово це не так часто зустрінеш у повсякденному житті, хоча придумали його давні греки і перекладається воно з грецької як «керманич». Про сучасний стан речей в цій галузі знань ділиться враженнями Володимир Лаговський, для якого прикладна математика і кібернетика стали сенсом педагогічного життя у Державному податковому університеті. Математичні, і не тільки, дисципліни він викладає в ДПУ багато років.

Зараз же мова піде про моделювання, дослідження операцій, інтелектуальний аналіз, штучний інтелект, цифрову економіку, бізнес-аналітику тощо. Все це вміщує в собі економічна кібернетика – наука про управління економічними системами.

Для практичного розуміння про що йдеться викладач наводить приклад карток накопичення бонусів, наприклад, в супермаркеті «Еко-маркет». Картина вимальовується наступна: по групі продуктів, що купуєте людина, скільки коштів щоразу витрачає, як часто здійснює покупки можна визначити її соціальний стан, сімейне положення, склад родини, перспективи її збільшення і багато чого іншої, а головне, важливої для подальшої роботи інформації. Аналізуючи всю цю інформацію, супер-маркет може значно збільшити свої доходи, спрямувавши маркетингову та рекламну компанії на конкретні цільові групи своїх клієнтів.

«Якщо говорити про економічну кібернетику як про мистецтво управління, не мається на увазі управління людьми. Мова йдеться про управління системами, чимось цілим, що складається з частинок, які називаються елементами. Це може бути магазин, банк, завод, навчальний заклад, маленький бізнес тощо. Все з чогось складається, навіть наші життєві проблеми чи цілі, які ми перед собою ставимо, все це системи. І побачити їх складові, правильно все організувати, щоб мати найбільший кпд – завдання кібернетики», – запевняє доцент Лаговський.

Працювати і приносили користь, усунути проблему, управляти інформацією, яка надходить, вміти її зберегти, проаналізувати, правильно використати – саме цьому навчають студентів на кафедрі математики кібернетики в ДПУ.

ІТ-технології – це потужний інструмент сучасного світу

Володимир Вікторович продовжує: «ІТ-технології – це потужний інструмент сучасного світу. Вивченню дисциплін цієї сфери ми приділяємо значну увагу. Сьогодні управління не може бути ефективним без застосування цифрових технологій. Візьмемо, наприклад, смартфон. Він допомагає нам краще організувати свій час – календар нагадає про зустрічі, дні народження, певні події, карта допоможе знайти місце призначення і обрати найкращий маршрут, пошукові системи допомагають швидко знайти потрібну інформацію тощо. Якщо вміло його використовувати, то це надасть можливість економно витратити ваш часу, а час – це наше життя, на жаль, це ресурс, який відновити не можна. Гроші можна заробити, позичити, відкласти. Час – ні! А тепер уявіть собі наскільки важливі цифрові технології в управлінні бізнесом, банком, підприємством, іншими організаціями. Той, хто їх освоїть, буде незалежним від будь-яких життєвих несподіванок, стає ефективним, успішним. Про це я щоразу нагадую своїм студентам, намагаюсь пояснити складні речі на простих життєвих прикладах. Якщо коротко, то економічна кібернетика – це наука, що вчить бути ефективним. Це сьогодення і, найголовніше, це майбутнє», – продовжує Володимир Лаговський.

А ще він аналізує стосунки між батьками і дітьми, між студентами і університетом акцентуючи увагу на тому, що батьки активно втручаються в долю своїх дітей (це нормально), але часто пріоритети в житті дітей розставляють на власний розсуд, надаючи перевагу побуту: де буде жити дитина, в яких умовах, чи далеко добиратися до університету, або взагалі наполягають на «модних» професіях таких, як юрист, психолог, менеджер. Перелічені професії важливі, їх можна отримати в ДПУ як другу вищу освіту. Як економіст-математик, доцент Лаговський переконує, що треба більш пильніше вдивлятися в майбутнє, не нехтувати «фундаментом» на якому все тримається – точними науками, цифровими технологіями, вмінням аналізувати, прогнозувати, керувати різними, зокрема економічними, процесами. Врешті-решт – це питання не тільки професії, це питання власного життя: чи людина сама буде ним управляти, чи за неї це зробить хтось інший?

«Я це зробив, вау!»

«Повторюся: ми живемо в епоху цифровізації, і повинні освоїти технології, що прийшли до нас, сповна. Для молоді це надзвичайно важливо! Зараз ми користуємося програмою «Дія», нарешті Україна зробила перший, важливий крок до цифрового прогресу, до цивілізаційних форм співіснування суспільства. Але що таке «Дія»? Це все та ж система управління, і її мав хтось правильно спроектувати, щоб вона була ефективною. А вміння проектувати такі системи – це ж знову таки «наша» професія – кібернетика. Економіка країни дуже потребує таких фахівців. Роботи для фахівців з дипломами нашої спеціальності більш, ніж достатньо і зарплати у них високі! Тому мене засмучує сучасний стан речей в країні.Кібернетика (зокрема економічна кібернетика) як професія, не представлена у сучасних ЗМІ, ЗМІ розповідають про бренди. Я переконаний, що такі спеціальності, як економічна кібернетика, прикладна математика, бізнес-аналітика, інженерія даних, ІT – технології, управління даними мають мати сьогодні пріоритет!», – переконує Володимир Вікторович.
Лаговський ділиться власними спостереженнями: юнаки і дівчата бояться самої назви предмету-кібернетика, не вірять у власні сили. Тому, користуючись нагодою, він звертається до молоді «Кожен з вас здатен до логічного мислення, аналізу, кожен! Я часто спостерігав, як окрилюються студенти-першокурсники після здачі перших заліків чи тестів: «Я це зробив, вау!». Цей вигук – найбільша нагорода для викладача», – говорить Лаговський.

У 2021- 2022 навчальному році на навчання за освітньою студентів, вони стануть бакалаврами. Цікавий факт – пішли на навчання дівчатка, які іноді, дають фору хлопцям на олімпіадах чи екзаменах. Викладач закликає, щоб випускники, чи ті, хто є однодумцем кібернетиків, «приводити за руку» випускників шкіл, друзів, знайомих на зазначену спеціальність.
«У нас один з найкращих університетів, дуже потужний, відданий своїй справі професорсько-викладацький склад, багато предметів викладають викладачі-практики. В той же час, варто зазначити, що кафедра кібернетики та прикладної математики здійснює навчальну діяльність за різними освітньо-професійними програмами. Однією з найбільш потрібних в житті кожної освіченої людини є професія вчителя. Вчитель виховує, розвиває, навчає та надихає учня не тільки на навчальні здобутки в школі, він допомагає прокласти дорогу у майбутнє. Саме вчитель, як правило, стає прикладом для наслідування.

В ДПУ готують вчителів математики

Професію вчителя можна отримати в різних педагогічних навчальних закладах України. Наш університет з 2020 року надає можливість здобути ступінь магістра за освітньо-професійною програмою «Середня освіта: математика».

Здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти можуть стати бакалаври і магістри будь-якої іншої спеціальності. В перелік обов’язкових навчальних дисциплін входять педагогіка, психологія, методика навчання математики, інформаційні системи і технології у професійній діяльності. Перший випуск в нас відбувся в 2022 році. Ряд наших випускників вже пробують себе в ролі вчителя математики середніх класів. Ця освітня програма розрахована на тих, хто хоче отримати педагогічну освіту паралельно з будь-якою іншою спеціальністю. Вона для тих, хто щиро любить дітей та математику, хто не втомлюється навчатись та навчати інших.

Вважаємо, що переконливих фактів для юнаків, дівчат та їх батьків достатньо, щоб подумати над професією майбутнього. Отже, долучайтеся, приєднуєтеся до родини кібернетиків і математиків ДПУ!», – закликає Володимир Лаговський.

Тож дослухаймося до порад досвідчених педагогів!