17 вересня 2025 року в рамках засідання Наукового товариства студентів факультету податкової справи, обліку та аудиту Державного податкового університету відбувся експеримент, що дав змогу студентам побачити податкову систему «зсередини».
Ініціаторами наукової події виступили декан факультету, доктор економічних наук, професор Володимир Краєвський, професор кафедри економічної політики, маркетингу та бізнес-аналітики, доктор економічних наук Юрій Мискін, а також випускник Ірпінського ліцею інноваційних технологій Олександр Гулянський.
Що досліджували?
Мета експерименту – змоделювати, як платники податків ухвалюють рішення за різних умов: коли змінюється частота перевірок та розмір штрафів, а також з’ясувати, яку роль відіграють морально-етичні фактори у готовності громадян добровільно сплачувати податки.
Як це відбувалося?
У грі взяли участь 20 студентів. Вони пройшли два етапи по 10 раундів, у кожному з яких умови були різними: рівень перевірок коливався від 5% до 80%, а розмір штрафу – від 25% до 1000%. Таким чином вдалося простежити, як змінюється поведінка платників податків залежно від ризику бути перевіреним і величини можливих санкцій.
Гіпотеза дослідження
Вчені припускали, що оптимальні поєднання перевірок і штрафів здатні забезпечити оптимальний рівень податкових надходжень.
Фактор благодійності
Особливої ваги експеримент набув на другому етапі. Тут зібрані податки спрямовувалися не авторам експерименту, а на благодійність. Це дало змогу перевірити, як змінюється поведінка учасників, коли сплачені кошти йдуть на суспільно корисну справу.
Результат:
Експеримент став прикладом того, як сучасна економічна наука може поєднувати академічну теорію з практичними дослідженнями та соціальною відповідальністю. Для студентів це був не просто навчальний захід, а можливість відчути себе в ролі справжніх платників податків і зробити вибір між особистою вигодою та суспільним добром.
Факультет податкової справи, обліку та аудиту Державного податкового університету планує й надалі проводити подібні інтерактивні дослідження, що допомагають студентам розвивати критичне мислення, навички аналізу та розуміння економічних процесів у реальному житті.
